úterý 3. května 2016

Katčin báječný pampeliškový med s mátou a pomerančem



Jak už jsem avizovala na fejsbůku první várka pampeliškového medu se náramně vydařila, dokonce tak, že na polici v komoře zbylo jen pár skleniček. A i když recenze všech ochutnávačů byly více než uspokojivé, přesto mi v hlavě neustále vrtalo, že by se to dalo udělat ještě jinak, ne nutně lépe, ale jinak, a že to by mohlo být taky zajímavé. Při tom přemýšlení jsem byla (mimo jiné) usazena na schodu terasy a očima se kochala pohledem na svoji bylinkovou zahrádku, jak to tam všechno pěkně bují a zelená se, že ta moje máta je mátovější než ta kupovaná a že moje meduňka má listy jako dětská dlaň. A tak jsem vyrazila na pampelišky ještě jednou.


Co budete potřebovat (na cca 1,2 litru medu):
  • cca 250-300 pampeliškových květů
  • jeden pomeranč
  • hrst lístků máty
  • 1 litr převařené vody
  • 1 kg krystalového cukru
  • 1 polévkovou lžíci pomerančovo-citrónového balsamikového krému


Postup je stejný jako u předchozího pampeliškového medu s levandulí. Květy pampelišky vložte do polévkové teriny (já je neoplachuji), přidejte na plátky nakrájený pomeranč. Pomeranč nezapomeňte pěkně vydrbat, abyste se zbavili možného postřiku na kůře. Mohli byste ho i oloupat, pokud v tomto směru pociťujete nějakou obzvláštní hysterii, ale podle mě byste se zbytečně připravili o zajímavý akcent chutě i vůně výsledného medu.

A pak máta. Pokud mátu kupujete, pak asi příliš na výběr mít nebudete, ale pokud si ji pěstujete v truhlíku nebo na zahrádce, tak si určitě nakombinujte více druhů. Já použila mátu klasnu, mátu ppernou a hlavně mátu čokoládovou, ta má zespodu listy v hnědofialovém odstínu  a pokud lístky promnete mezi prsty, vážně má aroma čokolády. 


Lístky přidejte ke květům a k pomeranči, vše zalijte převařenou vodou, vařečkou pěkně potopte, terinu přiklopte víkem a nechte do druhého dne, tedy minimálně 24 hodin luhovat.


Druhý den si připravte hrnec, přes jemné síto do něj slijte macerát z květů a dalších přísad. Zbytek vložte do čisté utěrky či do plátýnka a důkladně vymačkejte do hrnce, ať nepřijde ani kapka na zmar. Tekutina bude lehce kalná a bude mít zlatavou barvu.

Přidejte 1 kg cukru a promíchejte. A nakonec báječná vychytávka v podobě polévkové lžíce pomerančového balsamikového krému. I ten pěkně vmíchejte do stávající směsi. Hrnec a postavte na plotnu, přiveďte k varu a pak stáhněte teplotu tak, aby med v hrnci jen mírně probublával. Vařte cca 1,5 - 2 hodiny a občas nezapomeňte med zkontrolovat a trochu ho prohnat vařečkou. Díky balsamikovému krému bude konzistence nepatrně hutnější.

No a nakonec už jen naplňte připravené, pečlivě umyté a vyvařené sklenice, přiklopte víčkem a jestli jste hračičky jako já, trošku si s nimi pohrajte, ať můžete sbírat body i za estetický dojem.


Báječný květen a Dobrou chuť! 


Žádné komentáře:

Okomentovat